Assalamualaikum..


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selamat Datang

SalAm UkhUwaH diUcaPkN BersAmA..INSYAALLAH..

Wednesday 13 April 2011

Wanita yang melawan penindasan

Apa yang berlalu biarlah berlalu,
cita-cita adalah harapan yang belum pasti,
dan bagimu hanyalah saat yang sedang dijalani.

Perhatikanlah nash-nash syari`at yang terkandung dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sesungguhnya Allah telah memuji seorang wanita solehah dan mukminah.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:


Dan Allah membuat isteri firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah disisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim.
(Surah Ath - Tahrim: Ayat 11)

Jadi, renungkanlah kenapa Allah menjadikan wanita ini (Aisyah r.a) sebagai contoh atau ikutan bagi orang-orang mukmin atau mukminah?
Kenapa Allah menjadikanya sebagai model dan fenomena yang jelas bagi mereka yang ingin dapatkan hidayah dan melaksanakan sunnah Allah dan RasulNya dalam kehidupan?

Alangkah cerdas dan pintarnya wanita ini, kerana ternyata dia lebih memili tinggi di sisi Tuhannya Yang Maha Mulia dan lebih mengutamakan bertetangga (dengan Allah) daripada menempati tempat tinggalnya. Untuk itu, ia rela membangkang terhadap ketaatan kepada suaminya. Firaun yang berdosa, melampaui batas, lagi kafir. Dia menolak hidup di dalam istananya yang mewah penuh dengan perhiasan duniawi dan banyaknya para pelayan yang siap melayani semua keperluannya. Dia lebih memilih tempat tinggal yang  lebih kekal, lebih indah, dan lebih cantik di sisi Tuhannya yang menguasai semesta alam, di dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, di tempat yang telah dijanjikan di sisi Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Sesungguhnya dia adalah wanita yang agung, dimana keteguhan dan kejujuran telah mendorongnya untuk menyeru secara terang-terangan kepada suaminya - seorang diktator zalim - dengan kalimah kebenaran dan keimanan. Maka akhirnya, ia pun diseksa kerana mempertahankan keimanannya itu. Kemudian Allah menjadikannya sebagai wanita teladan bagi setiap mukminah hingga hari kiamat. Allah juga mencatat dan memuji namanya dalam Al- Quran. serta menyangjung perbuatanya dan menghinakan suaminya yang telah menyimpang dari jalan Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...